So little time and so much to do - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Sharona Bol - WaarBenJij.nu So little time and so much to do - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Sharona Bol - WaarBenJij.nu

So little time and so much to do

Door: Sharona

Blijf op de hoogte en volg Sharona

19 Mei 2015 | Argentinië, Buenos Aires

Hola!

Hier weer een reisverslag, maar dit keer uit Argentinie. Ondertussen zitten we in Buenos Aires. Maar voordat we hier aankwamen zijn we na Rio de Janeiro ook nog in Paraty, Sao Paulo en Iguacu geweest. Dat zijn ondertussen al 5 verschillende plaatsen in 10 dagen tijd. Speedy Gonzales is er niks bij!

De dag voordat we Rio de Janeiro gingen verlaten, zijn we nog naar de Botanic Garden geweest. Het is een onwijs groot park, met veel palmbomen en... gratis wifi! Grappig is dat we op onze hotelkamer soms in de gang moesten staan voor een klein beetje bereik, maar in een park hadden we overal wifi. Na het park zijn we naar Escadaria Selaron geweest. De beroemde trappen van Rio de Janeiro. Deze trappen liggen wel in een wat rare wijk met veel oude en vieze gebouwen. Als je met je fotocamera loopt, vraagt de politie ook of je deze kan opbergen in je tas in verband met diefstal. In de avond zijn we een drankje wezen doen waar we 2 mensen uit Australie hebben ontmoet die ons er eigenlijk van hadden overtuigd om naar Paraty te gaan, een plaatsje aan de kust. Aangezien we van veel mensen in Rio de Janeiro hoorden dat Sao Paulo niet heel bijzonder is, hebben we de planning een beetje omgegooid en besloten we de volgende dag een busticket naar Paraty te boeken.

Voordat we Rio gingen verslaten, zijn we nog met Philipp naar de wijk Santa Theresa geweest. Een wijk wat op een heuvel ligt en wat bestaat uit allerlei gekleurde gebouwtjes, een kerk en miljoenen traptreden... Leuk om even doorheen te lopen, maar geen must-see. In de middag zijn we vertrokken naar Paraty. De busreis duurde ongeveer 4 uur. Aangekomen in Paraty moesten we ons 4-sterren hotel inruilen voor een hostel met 9 bedden. Dat was wel weer even wennen! Het hostel ligt gelijk aan het strand, dus qua locatie hadden we niks te klagen. Ook was het heel gezellig die avond aan de bar van het hostel aan het strand. Je leert snel nieuwe mensen kennen waarmee je dan de volgende dag op stap gaat. Voor mij ging dat helaas niet door, want ik werd die nacht ziek. Great! Gelukkig had ik het wel goed getimed want precies de dagen dat wij in Paraty zaten, regende het constant. Zit je dan aan het strand... Super jammer! Ik heb dus niet veel meer meegekregen van Paraty dan het hostel.

De volgende morgen namen we de bus van half 9 in de ochtend naar Sao Paulo. In ongeveer 6 uur kwamen we daar aan. Heel gaaf om Sao Paulo in te rijden. Overal hoge gebouwen. Het wordt ook wel het New York van Zuid Amerika genoemd. Aangekomen op het busstation kochten we gelijk ons ticket voor de volgende bestemming: Iguacu. We namen de laatste bus om half 7 in de avond en daarmee hadden we nog 4 uurtjes om Sao Paulo te verkennen. Alleen Nienke en ik zijn zo gek om voor zo'n korte tijd nog een stad te gaan bezoeken haha. De planning was om naar een gebouw te gaan waarvandaan je een uitzicht zou hebben over heel de stad. Een soort van Empire State Building van New York. Daar aangekomen bleek dit gebouw gesloten te zijn... Hadden wij weer! Gelukkig kwamen we er later achter dat er nog zo'n soort gebouw was, maar dan gratis, gratis, gratis! Vanaf de top had je echt een mooi uitzicht over de stad. Helaas hadden we niet heel veel tijd. Dus als een gek hebben we een rondje gelopen met onze selfie stick en vanaf elk punt honderd foto's gemaakt. Na het uitzicht zijn we nog wat rondgelopen en was het alweer tijd om naar het busstation te gaan. We hebben dus niet veel kunnen zien van Sao Paulo helaas. Het was kort, maar krachtig haha.

Vanaf Sao Paulo was het met de nachtbus naar Iguacu 15 uur. In Iguacu hadden we een hotel voor 2 nachten. Toen we aankwamen bij het hotel, bleek het hotel overboekt te zijn. We werden overgeplaatst naar een ander hotel wat veel luxer was met een zwembad op de bovenste verdieping en een super uitzicht over de stad. Je kan de watervallen aan 2 kanten bekijken. Je hebt de Braziliaanse kant, waar wij verbleven en de Argentijnse kant. De eerst dag zijn wij naar de Braziliaanse kant geweest. Vanaf deze kant heb je een uitzicht op alle watervallen en kan je een bepaalde route lopen die je iets dichterbij de watervallen brengt. We hadden echt perfect weer en de watervallen waren zeker de moeite waard om te bekijken. Vooral door de regenboog die door de watervallen liep.

De volgende dag was het mijn birthday! Jaja, nu echt bijna 30... Nienke had in haar veel te volle backpack (nu weet ik waarom) slingers, feestmutsjes etc. zitten en had de kamer versierd. Super leuk! Maar helaas was het die dag heel slecht weer. Dus ik heb mijn verjaardag gevierd in de regen en een poncho. Ondanks de regen hadden we toch de bus gepakt naar de Argentijnse kant van de watervallen. Ik moet zeggen dat het openbaar vervoer hier best lastig is... We namen eerlijk gezegd maar een bus en hoopten dat we de goede richting opgingen. We moesten namelijk eerst een bus nemen naar de grens om een stempel te halen dat we Brazilie uitgingen. Vervolgens moesten we een bus nemen die ons 50 meter verder bracht om een stempel te halen om Argentinie in te gaan en daarna nog een bus naar het busstation van een of ander plaatsje dichtbij de watervallen. Het vervelende is dat de bussen niet wachten als je een stempel gaat halen, dus elke keer moet je wachten op de volgende bus. Aangekomen in dat plaatsje moesten we weer een bus naar de watervallen. Wat een gedoe! Als je vraagt hoe laat de volgende bus komt, is het antwoord standaard: 5 tot 10 minuten. Maar ze hebben hier niet zoveel haast en vaak sta je dan nog wel een tijdje te wachten op de volgende bus. Buschauffeurs stoppen ook gewoon ineens om even een broodje te halen. Alles kan hier haha! Na een hele wereldreis kwamen we aan bij de Argentijnse kant, en ondanks het slechte weer was ook deze kant heel mooi. Bij de Argentijnse kant zie je de watervallen meer van dichtbij. Ook heel gaaf om te zien, maar ik raad wel een poncho aan want met of zonder regen, je word zeik nat door die watervallen.

De volgende dag hadden we een nachtbus naar Buenos Aires. Dit was tot nu toe onze langste busreis. Het duurt namelijk 18 uur van Iguacu naar Buenos Aires. Mensen vragen me wel eens; ben je die busreizen niet zat? Het is een lange zit ja, maar het heeft ook wel wat. Ik vind het altijd wel fijn om lekker uit het raam te staren met een muziekje op. Reizen is niet alleen maar leuke dingen bekijken, maar het is ook letterlijk 'reizen' en daar horen lange busreizen bij.

Nu zitten we dus in Buenos Aires. We verblijven 2 nachten in een hostel met echt de perfecte locatie! We zitten midden aan een drukke winkelstraat met een Starbucks (heel belangrijk) en dichtbij wat grote bezienswaardigheden van Buenos Aires. We zijn gister al wat bekende pleinen van de stad wezen bekijken waaronder Plaza de Mayo en Plaza de la Republica met het symbool van Buenos Aires: The Obliks. In de avond zijn we naar een restaurant gegaan waar Nienke haar steak van 500 gram kon eten. Toen ze dat bestelde, stond die ober echt bijna met zijn mond open haha. Hij vroeg ook: alleen voor jou?! Hij zal ook wel gedacht hebben, dat kleine meisje die een steak van een halve kilo in haar eentje gaat opeten... Maar ze heeft hem helemaal opgegeten!

Vandaag staat de wijk Boca op de planning. Het is een wijk in Buenos Aires met allerlei gekleurde gebouwen en waar ze nog de tango dansen op straat. Verder zien we het wel. We vermaken ons wel, Buenos Aires is zo groot en echt een leuke stad! Het is ook een stuk veiliger dan bijvoorbeeld Rio de Janeiro om in de avond over straat te lopen.

Morgen vliegen we alweer naar land nummer 3: Bolivia. Time flies! Genoeg geschreven ook. Buenos Aires is waiting!

Liefs uit Buenos Aires

• 19 Mei 2015 - 15:55

Albert:

Hallo Sharona, ik lees dat jullie erg naar het zin hebben mooie dingen zien. Moet jou wel een compliment maken over het schrijven van reisverslagen, wat kan jij dat goed zeg je zal een schrijfster kunnen worden en zo mooi en in een begrijpelijker taal en prettig om te lezen. Ben benieuwd naar je volgende reisverslag ,een goede vlucht en een fijn verblijf daar. Groetjes Albert X