Our last week in Peru - Reisverslag uit Lima, Peru van Sharona Bol - WaarBenJij.nu Our last week in Peru - Reisverslag uit Lima, Peru van Sharona Bol - WaarBenJij.nu

Our last week in Peru

Door: Sharona

Blijf op de hoogte en volg Sharona

04 Juni 2015 | Peru, Lima

Op 30 mei vetrokken we van Cusco naar Lima. Onze vlucht zou om 6 uur vertrekken, dus we hadden een taxi geregeld die ons om 4 uur in de nacht zou ophalen. Aangekomen op het vliegveld was er nog maar 1 balie open om in te checken. Een gast op het vliegveld vertelde ons dat we deze balie niet moesten hebben en bij een andere balie moesten wachten tot deze open ging om half 6. We vroegen nog; echt? We moeten wachten tot half 6, terwijl onze vlucht om 6 uur vertrekt?! Ja dus, dat was echt goed volgens hem... Eigenlijk verbaasden het ons niet echt, want zo gaan die dingen hier haha. Inchecken duurt hier ook echt heel lang. Vaak sta je zo een half uur in de rij voordat je je bagage kan afleveren. Toen het inmiddels 10 minuten voor 6 was, gingen we ons wel zorgen maken... Ons vliegtuig zou over 10 minuten vertrekken namelijk. Uiteindelijk ging de incheckbalie open en vertelde ze ons dat we (jawel...) aan de verkeerde balie stonden. Are you kidding me?! We hadden dus wel ons bagage moeten afleveren bij de balie die al open was toen wij aankwamen op het vliegveld. En bedankt meneer die ons de verkeerde informatie gaf...

We hadden letterlijk nog 5 minuten tot ons vliegtuig vertrok, maar in de rij staan voor de juiste balie had geen zin, want er stonden zoveel mensen in de rij dat het waarschijnlijk een uur had geduurd voordat we aan de beurt hadden geweest. Dus ik ben (heel asociaal) naar voren gelopen met onze tickets terwijl Nienke bij onze bagage bleef wachten en mensen hoorde klagen over ons asociale gedrag haha. Gelukkig had ons vliegtuig 15 minuten vertraging dus we konden nog mee op de vlucht. Na onze bagage afgeleverd te hebben was het: rennen! Nadat we heel het vliegveld doorgerend hadden en aangekomen waren bij onze gate, hoorden we dat onze vlucht 3 uur vertraging had... Again, are you kidding me?!

Het vliegveld is onwijs klein en later hoorden we dat bijna alle vluchten vertraging hadden, dus we zaten met te veel mensen op een te kleine luchthaven met veel te weinig zitplaatsen. Informatie gaven ze niet echt, dus niemand wist hoe of wat. Het erge was dat een bepaalde vlucht wel op tijd zou vliegen en die mensen al een uur in de rij stonden om te boarden. Er gebeurde niks en uiteindelijk werd er omgeroepen dat die vlucht 2 uur vertraging had. Sta je dan al een uur in de rij om te boarden...

Uiteindelijk mochten wij 3 uur later het vliegtuig in. Dit was serieus het kleinste vliegtuig waar ik ooit in heb gezeten... Nienke kwam met haar 1 meter 60 al bijna met haar knieen tegen de stoel voor haar, laat staan ik haha. Gelukkig was het maar een vlucht van een uurtje, dus dat hebben we wel weer overleefd. Aangekomen in Lima, wilden we de bus boeken naar Pisco om daarvandaan naar de Islas Ballestas eilanden te gaan, maar er ging geen bus meer. We boekten een nachtje in Lima en hadden een bus geboekt voor de volgende ochtend naar Huacachina. Hier hadden we al overnachtingen geboekt, dus moesten Pisco overslaan.

In Lima hebben we nog wat rondgelopen door het Kennedy Park en de omgeving. De stad is wel oke, maar het is alleen constant bewolkt hier, alsof er nooit zon is in Lima. En Lima is een kattenstad! Overal lopen katten! Ik wil ze allemaal meenemen, maar dat mag niet... Flauw! De volgende morgen vertrokken we naar Huacachina, een klein plaatsje in de woestijn. We hadden hier 4 dagen geboekt in een mooi hotel met zwembad om even bij te komen van de reis. De eerste dagen hebben we ook echt alleen maar gegeten, geslapen, gegeten en nog meer geslapen. Heerlijk! We kwamen erachter dat we vanaf Huacachina ook een tour naar de Islas Ballestas eilanden konden boeken, dit hebben we dan ook gedaan. Het was mijn idee om naar deze eilanden te gaan. Ik dacht; leuk! Een beetje dolfijnen, zeeleeuwen, vogels en pinguins spotten. Nou... Die lucht! Dolfinarium is er niks bij. En die boot... Ik werd zo misselijk dat ik echt alleen maar bezig ben geweest om niet over mijn nek te gaan tijdens het varen haha. Leuk idee Sharona, echt top!

Verder hebben we die dag nog een buggytour gedaan. Super gaaf om lekker door de woestijn te crossen! Het zand zat daarna wel echt overal, maar dat was het wel waard! Plus, met deze buggytour weet je al wat je die avond eet... zand! Het is belangrijk om je mond dicht te houden, maar als je een man achter je hebt zitten die zo grappig gilt als je een heuvel afgaat en je daardoor je lach niet in kan houden... Dan krijg je zo af en toe een paar honderd zandkorreltjes in je mond.

In Huacachina is verder niet zo heel veel te doen. Het is zo klein, dat je er in 10 minuten doorheen bent gelopen. De meeste mensen komen hier om zo'n buggytour te doen en dan gaan ze weer weg. Het staat ook niet echt bekend als een hele veilige plek voor vrouwen. Ik had er al wat over gelezen in de lonely planet en we wisten dus van tevoren dat La Paz de stad is waar je in elkaar kan worden geslagen door taxichauffeurs en je in Huacachina aangerand en verkracht kan worden. Toch hebben we ons niet echt onveilig gevoeld. Wat wel opviel is dat de mannen bij de restaurants en cafe's je wel in de gaten houden en precies weten wie je bent, hoe lang je er al bent en hoe lang je nog in Huacachina blijft. Maar ach, ik heb Nienke bij me met haar zakmes, dus no worries!

Gister zijn we vanuit Huacachine weer terug gegaan naar Lima. Onze laatste 2 dagen blijven we in deze stad om nog wat sightseeing te doen en wat bezoekjes aan de Starbucks te brengen. Ik geloof we dat deze reis wel 15 keer de Starbucks hebben bezocht en dan hebben we nog 2 dagen te gaan haha. Het verkeer is hier wel echt een drama! Er zijn ook totaal geen regels. Ook als er een ambulance met sirene aan komt rijden, blijft iedereen gewoon op zijn plek rijden en is er niemand die aan de kant gaat. Dus raak je een keer gewond in Lima en moet je met de ambulance naar het ziekenhuis... Ik geef je weinig hoop.

Helaas zit de reis er alweer bijna op, maar wat hebben we veel mooie dingen gezien! Ik moet wel eerlijk bekennen dat dit één van de vermoeiendste reizen ooit is geweest. Want 4 landen in 4 weken... it's crazy! We kwamen ook een stel tegen in Cusco die vroegen naar onze route. Daarna vertelden ze dat ze bijna dezelfde route deden als ons, maar dan in 7 maanden... Haha, dat doen wij dus gewoon even in 4 weken, echt gekkenwerk. Maar ondanks dat we overal misschien net iets langer de tijd hadden gewild, hebben we wel alle highlights van Zuid Amerika kunnen zien en het was een hele mooie reis! De hoogtepunten waren zeker wel ons bezoek aan Machu Picchu, de zoutvlaktes in Bolivia, maar ook de wereldsteden als Rio de Janeiro en Buenos Aires. We hebben zoveel moois gezien, moeilijk om te kiezen wat nou het allermooiste was.

Dit is alweer mijn laatste reisverslag. Wij gaan nog even genieten van onze laatste 2 dagen in Lima en dan op naar huis (op naar mijn kat haha die ik nu wel heel erg mis met tientallen katten om me heen die ik niet eens mag optillen).

Tot snel!

Liefs uit Lima