First days in Rio de Janeiro! - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Sharona Bol - WaarBenJij.nu First days in Rio de Janeiro! - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Sharona Bol - WaarBenJij.nu

First days in Rio de Janeiro!

Door: Sharona

Blijf op de hoogte en volg Sharona

11 Mei 2015 | Brazilië, Rio de Janeiro

Hier het eerste reisverslag uit Rio de Janeiro! Wat een gave stad is dit! Tussen de kabelbaantochtjes door, miljoenen (mislukte) foto's maken met onze selfie stick, slenteren over het Copacabana strand en relaxen op ons dakterras, heb ik toch nog wat tijd gevonden om dit reisverslag te schrijven.

Het begon allemaal zaterdag 9 mei. Heel vroeg in de ochtend vertrokken we naar Schiphol voor onze vlucht van 11,5 uur naar Brazilie. Dit klinkt erg lang, maar de tijd is letterlijk voorbij gevlogen. Nienke zou Nienke niet zijn als zij niet even het inklaptafeltje in het vliegtuig zou slopen. Tijdens de vlucht zat er bij het raam een Duitse jongen naast ons waarmee we aan de praat raakten omdat hij na zo'n 8 uur vliegen nog geen 1 keer naar de wc was geweest. Dus onze eerste zin was letterlijk: 'Emhh, don't you have to go to the toilet after 8 hours in this plane?' Vraag me af hoe je zo'n goede blaas krijgt. Zijn naam is Philipp en reist 6 weken door Brazilie. Rond 6 uur waren we geland en rond deze tijd is het al helemaal donker in Brazilie. We besloten daarom samen een taxi te nemen naar zijn hostel en vervolgens naar ons veel te luxe hotel voor backpackers, maar daar straks meer over. Aangekomen op de luchthaven van Rio de Janeiro stond ik een beetje verbaasd. Ik heb nog nooit zo'n oud en best klein vliegveld gezien. Er waren ook echt maar 2 banden waar je je bagage kon ophalen en de indeling van het vliegveld was ook heel onhandig. Heel apart, maar ach!

We verblijven 3 nachten in het Royal Rio Palace Hotel, een 4-sterren hotel dichtbij het Copacabana strand. We hebben een mooie kamer met 2 kingsize bedden erin, maar het mooiste is toch wel het dakterras met zwembad en uitzicht over de stad. Beetje te luxe voor 2 backpackers, maar het is natuurlijk ook een beetje vakantie voor ons. Al blijft het altijd een beetje awkward als je aankomt bij je hotel in je 12-uur-in-het-vliegtuig-gezeten-look en met 2 backpacks die ze dan voor je uit de taxi halen en naar je kamer brengen. Rond half 8 waren we bij ons hotel en zijn eigenlijk gelijk gaan slapen daarna.

De volgende dag hadden we afgesproken met Philipp om naar de Sugarloaf Mountain en Christo Redentor te gaan. Als eerste zijn we langs het Copacabana strand gelopen om vervolgens naar de Sugarloaf Mountain te gaan, of in het Nederland de Suikerbroodberg. Hier ga je met een kabelbaan naar de top van de berg voor een super mooi uitzicht over Rio de Janeiro. We hadden geluk dat er geen bewolking was en je dus alles goed kon zien vanaf de top. Het uitzicht was echt heel mooi. Je keek op alle gebouwen in de stad, maar ook op de stranden, de zee en de eilanden. In de verte zag je zelfs het beeld van Christus. Op de berg liepen ook allemaal kleine aapjes. Sommige waren niet helemaal in een goede bui, want als je iets te dichtbij kwam met je fotocamera, gaven ze je bijna een klap in je gezicht. Ik spreek uit ervaring...

Na de Sugarloaf Mountain hadden we een taxi gepakt naar Christo Redentor, het symbool van Rio de Janeiro. Vanaf een bepaald punt rijden er allemaal kleine pendelbusjes naar de top. De weg naar de top bestaat geloof ik uit duizend scherpe bochten en je word dus van de ene kant naar de kant in de auto geslingerd. Alhoewel dit erg toeristisch is, vond ik het niet heel duidelijk voor toeristen om er te komen. Alles was een beetje ouderwets ook, maar dan kom je aan op de top en dan hebben ze roltrappen naar het beeld van Christus. Roltrappen ja... Boven was het echt heel erg druk. Iedereen staat te dringen voor de perfecte foto met het Christusbeeld. Best wel fout, maar je doet er zelf ook aan mee. Kan Rio toch niet verlaten zonder mijn foto met Christus de Verlosser! Al zijn die foto's erg lastig om te maken. Iedereen ligt of zit ook serieus op de grond om een foto te maken van hun reisgenoot. Leuk gezicht!

Na deze uitstapjes zijn we wat wezen eten en hebben we in het begin van de avond nog een stuk over de boulevard van het Copacabana strand gelopen. Dit deed me echt denken aan Spanje. Overal zaten er van die mannen op kleedjes met souvenirs, hoedjes, tassen etc. Leuk om te zien dat de locals 's avonds allemaal nog op het strand te vinden zijn. Je ziet veel straatvoetval, volleybal en hardlopers. Na onze strandwandeling zijn we terug naar het hotel gegaan om nog even de sauna in te gaan (gewoon omdat het kan) en te slapen.

Het is nu ochtend bij ons en lig dit verslag te typen in m'n bed terwijl Nienke hier naast me nog in coma ligt. Vandaag hebben we op de planning om de beroemde trappen te bezoeken en naar de Botanic Garden te gaan. Ook moeten we onze bus naar de volgende bestemming gaan regelen. Nu hoorde we van verschillende mensen dat Sao Paulo (onze volgende bestemming dus) niet zo heel boeiend is, dus waarschijnlijk blijven we daar niet zo lang en bezoeken we tussendoor nog een andere plek aan de kust voordat we naar Iguacu (de watervallen) gaan. Sorry voor de mensen die ons reisschema aan hun koelkast hebben hangen en we jullie nu dus in de war gaan brengen haha.

Ik houd jullie op de hoogte!

Liefs uit Rio

• 11 Mei 2015 - 15:51

Albert Jansen:

Hallo dames, een mooi reisverslag en zo te lezen hebben jullie het naar je zin en al die mooie dingen die jullie zien veel plezier verder XX

• 11 Mei 2015 - 16:07

Arabella:

Kom maar vaker thee drinken, dan kun jij je blaas ook trainen om acht uur zonder toiletbezoek geen problem te vinden :p

• 11 Mei 2015 - 17:31

Jacqueline:

Hoi hoi,
    Altijd gezellig om op afstand mee te genieten!!
    Zo te lezen en aan de foto's te zien hebben jullie het erg naar jullie zin.
    Veel reis (en kijk) plezier!!

Gr. Jacqueline

• 11 Mei 2015 - 23:34

Charlene:

Hi sister,

Dat heb je weer leuk geschreven! Jullie hebben het zo te lezen al erg naar jullie zin! Geniet ervan en ik kijk nu al uit naar het volgende reisverslag!

Kus