Time flies! - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Sharona Bol - WaarBenJij.nu Time flies! - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Sharona Bol - WaarBenJij.nu

Time flies!

Door: Sharona

Blijf op de hoogte en volg Sharona

25 Mei 2015 | Bolivia, La Paz

Hier weer een reisverslag uit Bolivia. Voordat we hier naar toe vlogen, hadden we nog 2 dagen in Buenos Aires.

De eerste dag hadden we al best veel van de stad gezien met mooi weer. De tweede dag regende het helaas... En wat doe je dan? Dik worden bij de Starbucks. Gelukkig werd het weer nog iets beter en zijn we die middag naar een groot kerkhof geweest. Zoals de Lonely Planet zegt; een must-see, maar ik vond het eerder creepy. Het was echt een enorme begraafplaats met grote graven waar je naar binnen kon kijken. Het uitzicht? Grafkisten en spinnenwebben... Na het kerkhof wilde we eigenlijk nog naar La Boca. Dit is een wijk met allemaal gekleurde huisjes en waar de tango centraal staat. Onderweg naar deze wijk, stelde de buschauffeur voor om beter een andere keer naar deze wijk te gaan. Het zou in een uur donker worden en La Boca is de armste wijk van Buenos Aires. Niet heel veilig dus als 2 toeristen. Zo gezegd, zo gedaan. De derde dag zijn we naar La Boca geweest en dat was wel leuk om even doorheen te lopen. Het zijn eigenlijk maar 2 straten waar het om draait in die wijk, dus je bent er snel doorheen.

Die middag moesten we naar het vliegveld voor onze volgende bestemming: Bolivia. We vlogen vanaf Buenos Aires naar La Paz via Lima. Heel irritant dat al onze binnenlandse vluchten een tussenstop hebben in Lima, maar het is niet anders. Zolang er maar een Starbucks is, is Nienke happy haha. We kwamen half 2 in de nacht aan in La Paz. Dit is niet 1 van de veiligste steden van Zuid Amerika en ook met het nemen van taxi's moet je hier uitkijken. Zoals de Lonely Planet zegt: La Paz is not a safe city. In the last few years, there have been many incidents of 'express kidnapping' by taxi drivers. They kidnap you and beat you until you provide your ATM PIN details. Je weet het leuk te brengen Lonely Planet... Je moet dus goed oppassen welke taxi je neemt. Zolang je een radio taxi neemt met een nummer op het bord, zit het wel goed. Al twijfelde Nienke stiekem toch wel om haar zakmes uit haar backpack te halen. Just in case...

La Paz ligt op zo'n 3660 meter hoogte. Nou dit merk je gelijk! Na 2 traptreden ben je onderhand een hijgend paard hier. Ik kan niet goed uitleggen wat ik nou van La Paz vind. Het is echt een compleet andere wereld. Vooral als je in de nacht aankomt, denk je echt; waar ben ik beland? Overal tralies voor de ramen en deuren, veel zwerfhonden en troep op de straten. De volgende morgen werden we ook wakker gemaakt door het geblaf van al die honden. Overdag zag de stad er niet heel veel anders uit. Het stinkt overal en het is gewoon een ernorme chaos. Ook de mensen zijn hier heel anders dan in Brazilie en Argentinie. Ze hebben van die traditionele kleding aan en bijna alle vrouwen hebben 2 vlechten in hun haar. Het doet je een beetje denken aan indianen. We namen die dag een taxi naar de kabelbaan die ons helemaal omhoog bracht voor een uitzicht over La Paz. Bovenop stond er ook nog een markt waar ze van alles verkochten van autobanden tot tassen. In de avond moesten we alweer de nachtbus hebben naar Uyuni voor onze 3-daagse tour over de zoutvlaktes.

Aangekomen in Uyuni stond onze tourguide al te wachten. Een uurtje later begonnen we aan onze tour. Al snel werd duidelijk dat deze man een hele vreemde muzieksmaak heeft. Alle 3 de dagen hebben we moeten luisteren naar een Boliviaanse zanger en zijn panfluit. De cd bestond uit 40 nummers, maar daarvan draaide hij maar 5 of 6 nummers. Tijdens alle nummers, schreeuwde hij tussendoor ook constant; Yoehahahaa! Daar word je niet echt vrolijk van en die muziek zit nog steeds in ons hoofd... Gelukkig heeft Nienke Shazam gebruikt zodat we nog vaker naar deze geweldige muziek kunnen luisteren haha.

De eerste dag van de tour zijn we gelijk naar de zoutvlaktes gereden. Super gaaf om dat gezien te hebben! Als je daar komt, lijkt het wel alsof je alleen op de wereld bent. Zo stil. De weg er naar toe is een ander verhaal. Er is namelijk geen weg. Af en toe zag je wat sporen in het zand en ze gebruiken hier flesjes met zand om de weg aan te geven. Na de zoutvlaktes zijn we naar een eilandje midden op de zoutvlaktes geweest wat vol stond met enorme cactussen. Leuk om doorheen te lopen. Toen we terug kwamen bij onze auto kwamen we er al snel achter dat onze tourguide serieuze problemen heeft. Wij hadden namelijk een tourguide met smetvrees... Smetvrees voor zijn auto. Constant als we ergens gingen stoppen, nam meneer de tijd om zijn auto te wassen. En uitgebreid ook... Ook tijdens het rijden pakte hij een doekje om zijn auto aan de binnenkant te stoffen. Er hingen ook 2 luchtverfrissers en elke keer moest alles weer helemaal geordend worden in zijn auto. Nienke kreeg ook nog op haar kop dat het op haar plek steeds zo'n zooitje was en dat het vol lag met zand... Moet ook wel toegeven dat als je alleen maar door the middle of nowhere loopt in het zand het heel lastig is om geen zandkorreltje achter te laten in zijn auto. De eerste nacht sliepen we wel in een goede accomodatie. Het was heel erg koud, maar we hadden wel een warme douche! Tenminste... Ik dacht, ik neem Nienke mee want die spreekt goed spaans, handig! Toen ze vroeg of we warm water hadden, kwam ze terug dat we snel moesten douchen omdat die man had gezegd dat we maar 45 minuten warm water zouden hebben. Nou... Geen warm druppeltje water te bekennen! Dat werd dus een koude douche. Echt verschrikkelijk aangezien ik al zo'n enorme koukleum ben. Thank god voor thermo ondergoed! Later kwamen we er dus achter dat we 45 minuten hadden moeten wachten voordat er warm water zou zijn... En bedankt Nienke haha!

De volgende dag, dag 2 van de tour, zijn we eerst naar een museum van mummies geweest. Tenminste, zo noemde hij het. Toen we daar rondliepen bleken er dus graftombes te staan waarin dus skeletten lagen... Eerst snapten we niet helemaal wat we nou moesten zien, totdat Nienke in een gat keek en ik hoorde: OMG, er ligt hier gewoon een schedel en botten! Rare plek... Maar dit gaf onze tourguide weer de tijd om zijn auto te wassen. Daarna zijn we naar allerlei verschillende meren gereden, stenen, vulkanen en hebben we nog een stuk langs de grens van Chili gereden. Erg mooi om door dit gebied te rijden, het is zo divers! Je ziet veel lama's lopen, maar ook vossen en flamingo's. Tijdens het rijden kwamen we een auto tegen met pech. In 2 seconden stond onze tourguide in zijn automonteurpak om de band te verwisselen. De tweede nacht sliepen we in een andere accomodatie zonder water of elektriciteit. Ook was het nog een stuk kouder dan die nacht ervoor. Ik heb die nacht echt geen oog dicht gedaan door de kou. En dat terwijl ik in een slaapzak lag met wel 7 dekens over me heen.

De laatste dag van de tour zijn we naar warmwaterbronnen geweest waar we weer dezelfde mensen tegenkwamen van de dag ervoor die met pech stonden. Ze bleken daarna nog een keer pech te hebben gehad en 2 van de meisjes vroeg ons daarom of ze met onze auto mee mochten in verband met hun veiligheid etc. Dit is dus waarom Nienke en ik eerst even research hebben gedaan naar de verschillende maatschappijen, want eerlijk is eerlijk... Hoe goedkoper de tour, hoe slechter. Uiteindelijk hebben we ze niet meer gezien en zijn we met onze prive auto (doe maar luxe ja) weer weggereden. En... Karma is a bitch! Niet veel later stonden wij zelf met pech. Er was iets met zijn voorband waardoor we constant moesten stoppen zodat hij (weer in zijn automonteurpak) aan die autoband moest sleutelen. De dag duurde zo wel heel erg lang, maar uiteindelijk hebben we het gered terug naar Uyuni. Aangekomen in Uyuni moesten we gelijk de bus in terug naar La Paz.

Vandaag is onze laatste dag in het koude en niet zo fris ruikende La Paz. We zijn nog naar een 'heksenmarkt' geweest. Dit was niet heel erg bijzonder en na het zien van hangende lama koppen zijn we maar omgekeerd. Morgenochtend vliegen we verder naar onze laatste bestemming: Peru. We gaan eerst naar Cusco (met uiteraard eerst een tussenstop in Lima) om vervolgens naar Machu Picchu te gaan. De tijd vliegt echt! Het is echt een hele gave reis en we zien zoveel mooie dingen, maar het is wel een hele vermoeiende trip... Op papier leek onze planning zo goed, maar in het echt haha... Wat een gereis!

Tot zover onze avonturen!

Liefs uit La Paz

• 25 Mei 2015 - 21:38

Jacqueline:

Hoi,
    Wat een geweldig verhaal weer, genieten op afstand. De foto's zijn ook geweldig en jullie zullen er wel heel wat hebben

• 25 Mei 2015 - 23:02

Iwan:

Toppie dat jullie het zo gaaf hebben!

• 25 Mei 2015 - 23:12

Albert:

Hallo Sharona, heb je reisverslag uit Bolivia gelezen en moet wel zeggen dat reisverslagen schrijven is wel jou ding is geweldig hoor het is prettig lezen, maar jullie hebben weer mooie dingen gezien en beleefd en van de foto's van de zoutvlakte zijn gewoon mooi vooral die blauwe lucht en kan me voorstellen die stilte van de zoutvlakte die daar heerst en dat je dan denk ik ben alleen op de wereld en ja de tijd vliegt voorbij en zou zeggen nog veel plezier verder en dat jullie nog mooie dingen zien en beleven. Groetjes van mij Albert.