Beautiful Peru - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Sharona Bol - WaarBenJij.nu Beautiful Peru - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Sharona Bol - WaarBenJij.nu

Beautiful Peru

Door: Sharona

Blijf op de hoogte en volg Sharona

29 Mei 2015 | Peru, Cuzco

Hola!

Na Bolivia was het tijd voor Peru! Op 26 mei ging onze wekker om 4 uur in de nacht (en dat noemen ze vakantie...) want een uur later stond de taxi voor de deur om ons naar het vliegveld te brengen. Goodbye La Paz! Ons zie je hier waarschijnlijk niet meer zo snel terug.

Van La Paz vlogen we eerst naar Lima. Aangekomen op Lima moesten we eerst onze bagage weer ophalen om deze vervolgens weer opnieuw in te checken voor onze vlucht erna. Hoe ouderwets nog. Handbagage werd hier ook nog nagekeken met de hand. Ze haalden al je spullen eruit, roken eraan en stopten het vervolgens weer terug. Toen we op onze bagage stonden te wachten, zag ik dat mijn flightbag open was. Heel mijn rits was eraf en ook mijn slot was verdwenen. Ik ben toen nog naar een vrouw geweest om een eventuele vergoeding te vragen of een nieuwe flightbag. Hier kon niks aangedaan worden want het ging enkel om mijn flightbag en niet om mijn backpack zelf. Ook een vergoeding zat er niet in voor bijvoorbeeld de kosten van het insealen daarna. Zwaar geirriteerd kon ik mijn flightbag na 3 vluchten dus al in de prullenbak gooien.

Aangekomen in Cusco, hadden we volgens ons hotel een gratis transfer, maar heel verrassend stond er niemand te wachten voor ons. Uiteindelijk heeft Nienke het hotel gebeld en haar naam duidelijk doorgegeven aan die vrouw, zodat ze ons met een bordje met 'Nienke' zouden ophalen. Ze zouden er in 10 minuten zijn. Nu hebben we wel geleerd dat als ze in Zuid Amerika 10 minuten zeggen, het vaak 20, 30 of 40 minuten is. Het gaat allemaal soms zo sloom hier en met de gedachten; morgen weer een dag. Na een half uur was er nog niemand en stond er nog een man met een bordje met 'Bianca' erop. Uiteindelijk bleek die man er dus voor ons te staan... Bianca, Nienke... Lijkt echt op elkaar haha.

Ons hotel zit erg dicht bij het centrum. Vanaf het plein moet je alleen nog een hele hoge heuvel op en dan ben je er. De vrouw in het hotel is heel vriendelijk en nam ons gelijk mee om een coca-thee te drinken. Niet vies! Nienke stelde nog voor om wat mee naar huis te nemen, totdat we erachter kwamen dat dat eigenlijk helemaal niet mag. Van de coca bladeren wordt namelijk cocaine gemaakt. Niet zo heel handig om dat dus mee te nemen naar Nederland haha. Raar dat het eigenlijk een soort drugs is... Want als je zo'n coca-thee drinkt, lijkt het zo onschuldig haha. Als je het als thee drinkt kan het ook niet zoveel kwaad, alleen als je op de bladeren gaat kauwen, wat heel vies schijnt te zijn. Dus nevermind, we houden het wel bij een kop thee.

Cusco is een ontzettend leuk plaatsje. In het centrum heb je een groot plein met allemaal bankjes met in het midden een grote fontein en wat kerkjes eromheen (en een Starbucks en Mc Donald's...) Er zijn ook best wat toeristen waardoor je wel veilig door het centrum kan lopen. Er hangt een leuke sfeer en in sommige opzichten doet het me een beetje denken aan Oostenrijk of één of ander wintersportplaatsje. Don't ask me why.

De volgende dag was het tijd om naar 1 van de 7 wereldwonderen te gaan: Machu Picchu! Vanaf Cusco moesten we naar het treinstation wat op bijna 2 uur rijden lag. Daarvandaan was het nog anderhalf uur met de trein naar Aguas Calientes, het kleine plaatsje dichtbij de Machu Picchu. De treinen in Peru zijn niet bepaald te vergelijken met die van de NS. Het zijn hele oude treinen, maar ze rijden in ieder geval wel optijd. De treinreis was ontzettend mooi. Je rijd door zo'n stil en mooi gebied met enkel een rivier en bergen om je heen. Aangekomen in Aguas Calientes hebben we gelijk de bustickets gekocht die ons naar Machu Picchu zouden brengen. De eerste bus vertrekt om half 6 in de ochtend dus onze wekker ging kwart over 4! Uitslapen zit er niet bij deze vakantie.

De volgende morgen stonden we dus al om kwart over 5 bij de bus. Wij maar denken dat we zo vroeg waren, maar er stond een rij van hier tot Tokyo! Niet normaal hoe lang die rij was voor de bus. We hebben een uur staan wachten voordat we de bus in konden, dus dat viel nog mee. De bus bracht ons helemaal naar boven op de berg naar de entree van de Machu Picchu. Na 5 minuten trappen lopen, was die daar al... Zo ongeloofwaardig om naar de Machu Picchu te kijken! Dit was zeker één van onze hoogtepunten van deze reis. Het is echt heel mooi om door dit gebied te wandelen! In het begin van de ochtend hadden we wel steeds wat mist en dan is de Machu Picchu echt nergens meer te bekennen. Zo dik is die mist. Niet dat we dit zo erg vonden, want dat gaf ons genoeg tijd om de perfecte lama-selfie te maken haha. Grappige beesten! Het enige wat ze doen is een beetje staan en asociaal kauwen haha. Na zo'n 2 uur verdween de mist en kwam de zon. Dan is de Machu Picchu nog mooier! Na ongeveer 5 tot 6 uur te hebben rondgelopen en 60 miljoen foto's te hebben gemaakt, zijn we terug gegaan omdat we die middag alweer de trein terug moesten naar Cusco.

Nu zijn we dus weer terug in het leuke Cusco. Vandaag gaan we nog even wat van dit plaatsje bekijken en uiteraard coca-thee drinken. Morgen gaat de wekker om 4 uur (again...) want om 6 uur in de ochtend vliegen we naar Lima. Vanaf Lima gaan we naar Pisco en Huacachina, een plaatsje in de woestijn, maar daarover later meer. Onze laatste week in Peru alweer, time flies!

Liefs uit Cusco

• 29 Mei 2015 - 15:37

Jacqueline:

Wat een geweldige tijd hebben jullie!!
    En wat een schitterende foto's en filmpjes komen er voorbij.
    Op afstand is get heerlijk meegenieten zo!
    Nog een hele mooie tijd!!
    Gr. Jacqueline