First days in Melbourne & planning - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Sharona Bol - WaarBenJij.nu First days in Melbourne & planning - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Sharona Bol - WaarBenJij.nu

First days in Melbourne & planning

Door: Sharona

Blijf op de hoogte en volg Sharona

07 December 2011 | Australië, Melbourne

We zijn in Australie! De vluchten gingen allemaal zo snel, dus dat is heel erg meegevallen. Voordat we gingen opstijgen voor onze vlucht naar Singapore kreeg ik een man naast me te zitten uit Oman die maar bleef praten. Ik dacht: 'Hallo, je ziet toch dat ik Gossip Girl aan het kijken ben?!', maar dat maakte hem helemaal niks uit. Na een hele nacht op het vliegveld te hebben gehangen wilde ik gewoon 1 ding, namelijk slapen en wat was ik blij dat zijn schermpje kapot was en moest verhuizen naar een andere stoel ver weg van mij vandaan. :D De planning was om heel de vlucht Gossip Girl te kijken, maar we hebben allebei eigenlijk heel de vlucht geslapen. In Singapore ging het allemaal erg snel, we konden na 30 minuten alweer in het vliegtuig stappen richting Melbourne. Ook die vlucht is heel snel gegaan.

Aangekomen in Melbourne begon het echte backpackersleven en het was ook de eerste keer dat we met onze backpacks op onze rug hebben gelopen. Ik denk dat het met al dat gestuntel wel opgevallen is dat we 'beginners' zijn. Het was erg verleidelijk om de taxi te nemen, maar als 'echte' backpackers hebben we de skybus genomen naar Southern Cross Station en vanaf daar de gratis tram naar de dichtstbijzijnde straat van het hostel. En wat is het wennen om hier te lopen. Ze rijden hier links, dus elke keer bij het oversteken gaat het maar net goed haha.

Aangekomen in hostel Discovery moesten we nog eens 2 uur wachten tot we konden inchecken, maar wow, wat zijn hostels anders dan gewone hotels. Hostel Discovery is echt een heel groot hostel, waar je kunt ontbijten (gratis!), lunchen en avondeten. Er is keuken, minibioscoop, wasserette en plekken om lekker te zitten of te internetten. We slapen op een 10-persoonskamer, misschien wel het grootste punt waar we aan moeten wennen. Gelukkig sliepen we de 1e nacht maar met 1 ander meisje, een Canadees meisje. Later die nacht kwamer er nog 2 andere meisjes uit Belgie bij. Ook het douchen hier is even wennen. Het is net als kamperen... iets wat ik pas 2 keer in mijn leven heb gedaan. Maar alles went. Na het inchecken zijn we wezen douchen, uitrusten en wezen eten in het hostel. Daarna zijn we gaan slapen. Ik werd die nacht al om 5 uur wakker. Denk dat ik toch ongemerkt een beetje last heb van een jetlag.

De volgende ochtend raakten we ingesprek met het Canadese meisje: Charlene. Leuk om zo'n bekende naam te horen. ;) Ze reist samen met haar broer Marlon en besloten om met z'n 4e op pad te gaan. We zijn eerst naar Victoria Market gegaan, nadat we in het hostel ontbeten hadden. Ontbijt stelt niet zo veel voor trouwens. Het is alleen thee, geroosterd brood en jam. Iets wat ik dus niet lekker vind, is jam... Aangezien dat het enige is wat je kunt eten, moet ik wel. Eerlijk gezegd vind ik het nu best wel te eten, dus mam; er is nog hoop. Misschien als ik terug ben, lust ik wel alles en hoef je niet meer voor niks te koken haha.

Victoria Market is een overdekte markt om de hoek van ons hostel. Ze verkopen veel souvenirs, kleren, fruit enzovoorts. Alles is daar wel super duur! Voor een bakje met 4 aardbeien betaal je 3,50. We hebben wel een kilo nectarines kunnen scoren. Gezond he? Vanaf Victoria Market zijn we richting China Town geweest. Hier zijn we ook wezen lunchen en je kon alleen eten met stokjes pff. Inge en ik hadden noodlesoep met pikante kipstukjes. Toch moet ik zeggen dat mijn zelfgemaakte noodlesoep lekkerder is. Hier kregen we alleen maar noodles in gekookt water. Zat dus geen smaak aan. Ook de pikante kip was anders dan in Nederland, dus de kip heb ik maar aan Marlon overgelaten. Na de lunch waren we door Melbourne gelopen en daarna door gegaan naar de bibliotheek waar je gratis kan internetten. Heel handig! Enige nadeel is dat je daar geen foto's op internet kan zetten, dus jullie moeten nog even wachten.

Vandaag hebben we eindelijk beslissingen genomen voor onze verdere reis door Australie. We hadden allebei een beetje een rotgevoel over hoe we nu verder moeten. We hebben nog 16 dagen voordat we in Sydney moeten zijn en hadden geen idee wat we tot die tijd wilden doen. We wilden sowieso de Great Ocean Road-tour doen en daarna misschien de bus pakken via Canberra naar Sydney, maar daar maak je geen 16 dagen mee vol. Vanmorgen hebben we daarom wat opties besproken, waaronder een paar dagen Fiji en zijn daarna gaan praten met een man van de toeristen-informatiebalie in het hostel. We hebben nu knopen doorgehakt, dingen vastgezet en geboekt tot de tijd in Sydney. Schrik niet, maar Inge en Sharona gaan de outback in!

Zondagochtend vliegen we naar Alice Springs. Daar blijven we 3 dagen en dan gaat onze tour beginnen. Vanaf Alice Springs gaan we in 6 dagen naar Adelaide, een stad in het zuiden van Australie. De eerste dagen gaan we onder andere naar Kings Canyon, Kata Tjuta (The Olgas) en de Uluru, het symbool van Australie. Met de bus rijden we daarvandaan steeds verder naar het zuiden door de outback. Ik was bang dat we die dagen alleen maar buiten zouden moeten slapen zonder douche en wc, maar het valt mee. We gaan (als het goed is) maar 2 nachten kamperen en dan slapen we in tenten. De rest van de tour slapen we in hostel. We kwamen er later alweer achter dat we waarschijnlijk toch wel 3 of 4 nachten moeten kamperen, dus een beetje jammer is dat. Maargoed, we overleven het wel.

Wanneer we in Adelaide aangekomen zijn, verblijven we daar 2 dagen, waarvan we 1 dag een wijntour gaan doen en daarna gaan we de Grreat Ocean Road doen terug naar Melbourne. Het is wel leuk dat we nu uitgebreid de Great Ocean Road kunnen doen. Als we dat vanaf Melbourne hadden gedaan, was de enige betaalbare optie een 1-daagse tour. De 22e zijn we weer terug in Melbourne. Hier hebben we nog een extra nacht geboekt in het hostel zodat we de volgende morgen de bus kunnen pakken naar Sydney.

Ik zal de komende dagen even een beetje overzichtelijk op een rij zetten:

11-12-2011: Vlucht Alice Springs

12-12-2011: Alice Springs

13-12-2011: Alice Springs

14-12-2001: Garden of Eden, Kings Canyon

15-12-2001: The Olgas, Valley of the Winds wandeling, Kings Creek Station

16-12-2001: Cultural Centre, Uluru

17-12-2001: Uluru

18-12-2001: Coober Pedy

19-12-2001: Clare Valley, Southern Flinders Ranges, Dutchman's Stern, Stony Creek, aankomst Adelaide

20-12-2001: Barossa Valley Wine tour

21-12-2001: Adelaid, Great Ocean Road

22-12-2001: Great Ocean Road

23-12-2001: Great Ocean Road, aankomst Melbourne

De 23e pakken we dus de bus naar Sydney. In Sydney gaan we ook nog uitstapjes maken naar The Blue Mountains en misschien nog wel een dagje naar Canberra. De man in het hostel vertelde dat het op dit moment super slecht weer is aan de oostkust (heel veel regenbuien) en dat het alleen maar slechter wordt, ook door het regenseizoen wat er aan komt in Cairns. Door dit weer kunnen we misschien niet eens trips maken naar Fraser Island, Great Barrier Reef en Whitsundays. Dit zou echt super jammer zijn! We wachten dus het weer af als we in Sydney zijn. Omdat alles hier zoveel geld kost, gaan we waarschijnlijk de oostkust in 4 weken doen in plaats van 2 maanden. De man van het hostel zei dat dit makkelijk te doen is en dat we dan alsnog op ons gemak de oostkust kunnen afreizen. Het ligt dus aan het weer en er is een kans dat we heel de oostkust niet eens kunnen doen, wat ik echt helemaal niet leuk zou vinden. Dus pleaseee laat het weer beter worden! Als we de oostkust niet kunnen doen, boeken we onze vlucht om en gaan we vanaf Sydney naar Thailand. Dit betekent dan dat we eerder thuis zijn... Maar we zien het allemaal wel in Sydney. Laten we eerst maar eens de outback overleven...

Straks gaan we boodschappen doen bij de Aldi (hij zit ook overal) en dan koken in het hostel voor de eerste keer. Dit was het weer even voor nu. Ik probeer misschien nog voor zondag een verslag te schrijven voordat we 2 weken onbereikbaar zijn en ergens in de middle of nowhere zitten.

Liefs uit Melbourne!

• 07 December 2011 - 07:44

Erna:

Wat een organisatie zeg, ik ben wel een beetje jaloers! EN wat ik grappig vindt is, dat je lekker begint te eten haha, dacht al van te voren van wat gaat dat worden.
    Maar jullie zijn goed op dreef, toppie
    Het is erg leuk op dit allemaal te lezen.

Meiden geniet er lekker van

Dikke kus XXX

• 07 December 2011 - 08:54

Carla:

He kanjer, wat een heerlijk verhaal weer. Maar eerder naar huis komen is geen optie hoor!!!! Lekker rondreizen, veel genieten en geld uitgeven. Deze tijd komt nooit weer.
    Kamperen, wie had dat gedacht. Hou je maar vast aan Inge die heeft als kind heel vaak op de camping gestaan.
    Vond ze geweldig hahaha. Gelukkig zijn jullie samen en kunnen jullie alles met elkaar bespreken. Lieverd, geniet en heeeel veeel plezier in de rimboe.
    Dikke knuffel Carla

• 07 December 2011 - 09:43

Steef:

Hee chica, Jij hebt weer een aantal geweldige weken voor de boeg! Wellicht dat je de komende tijd ook nog wel vis gaat eten als het niet anders kan ;-) Niet alleen maar pollo meer voor jou haha! Geniet van je trip en die vier dagen in de tent overleef je ook wel, girl powerrr!!
    Grande beso xxx

• 08 December 2011 - 05:43

Sharona:

Stevie... Vis gaat er dus echt never nooit in bij mij hahaha. Je moest opgeven bij die man vd tour of er bijzonderheden waren ivm eten enz. Heb gezegd dat ik geen vis lust hahaha, dus dan krijg ik waarschijnlijk wat anders ofzo.

Thanks voor de berichtjes!