Outback adventures - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Sharona Bol - WaarBenJij.nu Outback adventures - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Sharona Bol - WaarBenJij.nu

Outback adventures

Door: Sharona

Blijf op de hoogte en volg Sharona

19 December 2011 | Australië, Adelaide

We zijn terug van een geweldige reis door de outback en geloof het of niet... I'm still standing! Ik heb dingen gedaan waarvan ik nooit had gedacht dat ik die ooit zou doen. Om maar een paar kleine voorbeelden te noemen; ik heb 's nachts buiten geslapen in alleen een slaapzak tussen de sprinkhanen, spinnen en waarschijnlijk nog tientallen andere soorten insecten. We hebben zo'n 30 km gelopen in de brandende zon, waarvan we 20 km moesten klimmen en met mijn kleine 'evenwichtsprobleempje' is dat niet altijd even makkelijk geweest. Ik heb af en toe ook wel gedacht: waar ben ik aan begonnen?! Maar stiekem ben ik wel heel trots op ons dat we dit gedaan hebben, want ja... we blijven toch 2 verwende Hollanders die al bang zijn voor een klein spinnetje. Ik had het in ieder geval niet willen missen! 

We zijn begonnen in Alice Springs waar we opgehaald werden door onze reisleider 'Lorry'. We zijn toen naar Kings Creek Station gereden, waar we ons kamp hebben opgezet om vervolgens naar Kings Canyon te gaan. Ik weet niet wat het is, maar ik moet tijdens deze reis steeds aan je denken Stevie. Eerste nummer wat in de bus gedraait werd was Justin Bieber!  Dus als ik jou was zou ik ook een tour naar de Outback boeken. Kings Canyon is echt geweldig en ik vind het wel 1 van de mooiste plekken waar we geweest zijn in de outback. We hebben zo'n 4 uur gewandeld daar, waarvan de eerste 10 minuten al het zwaarst waren. Je moest namelijk naar de top van de Kings Canyon via een trap en geloof me, het was niet bepaald een gemakkelijke trap. Ondanks dat het super zwaar was, was het uitzicht echt heel mooi om te zien! De rest van de wandeling was ook echt geweldig, we hebben zulke mooie dingen gezien. Het enige nadeel is dat je niet echt kan genieten van alle uitzichten. Je loopt met een groep en je moet toch een beetje bij elkaar blijven, maar hoe verder we kwamen, hoe meer de groep ging verspreiden. 

Na de Kings Canyon zijn we terug gegaan naar onze camping en hebben we een kampvuur gemaakt, waar we lekker taco's omheen hebben gegeten. Ik heb nu wel echt het 'kampeergevoel' hoor. Na het eten zijn we gaan douchen en je had ons moeten zien toen we in het donker naar de douches moesten lopen: arm in arm met zaklamp. Bij de douches en wc's kwam schrikmoment 1 al... Ik ging naar de wc en daar zat echt een hele vieze kikker of pad in de wc! Toen kwam het moment dat we moesten slapen in 'swags', grote slaapzak, waar je met je eigen slaapzak in moet. Eerlijk gezegd ligt het niet eens zo vervelend en het is zo mooi om onder de sterren te liggen. Ik heb zelfs een vallende ster gezien! Het enige nadeel zijn alle insecten, ik lag daarom echt helemaal ingepakt in mijn swag zo dicht mogelijk tegen Inge aan haha. We worden steeds closer hier. :P

De volgende morgen zijn we begonnen met brekky (ander woord dat we hier gebruiken voor ontbijt). De 2e dag hadden we een rit van 3,5 uur voor de boeg richting Uluru en Olgas (Kata Tjutha). We verbleven daar op het Uluru Resort. Klinkt luxe, maar wij hadden gewoon een campingplaats ergens op dat resort. Je hebt in het Uluru Resort wel appartementen staan, maar die kan je pas boeken vanaf 500 euro per nacht. De duurste is zelfs 5000 euro per nacht en Lorry vertelde dat Johnny Depp daar vorige week nog heeft verbleven. Op de camping zijn we eerst gaan lunchen met hamburgers. Dit moesten we natuurlijk zelf maken en ik heb voor het eerst uien gesneden! Ja ik weet het, 21 jaar en nog nooit een ui gesneden... Ik denk dat deze reis wel goed voor me is. Ik leer zelf te wassen en te koken haha.

Na de lunch zijn we naar de Olgas gegaan. Hier hebben we 3 uur gewandeld. De Olgas zijn ook heel mooi, maar niet zo mooi als Kings Canyon vind ik. Het was ook heel moeilijk om de route te lopen. Er liggen overal losse stenen en de paden bestonden hoofdzakelijk uit grind. Hierdoor kon je haast niet normaal lopen en duurde de wandeling bij ons wat langer dan de rest. Op het einde van de wandeling begon het ook nog eens te regenen waardoor de stenen waarover we moesten lopen super glad waren. Thanks to Lorry hebben we het tot het eind gehaald. 
Na de wandeling zijn we terug gegaan naar onze campingplaats en zijn we met stoeltjes en snacks richting het uitkijkpunt over de Uluru gelopen. Aangekomen daar begon het te regenen en te onweren. Daar ging onze mooie zonsondergang. Daarna gingen we eten en heb ik voor het eerst kangeroo gegeten. Ik weet nog steeds niet wat ik nou echt van vind. Het is niet vies, maar ook niet geweldig. Na het eten was het tijd voor nacht 2 in de swag. We moesten onder het afdakje slapen omdat het weer heel slecht was. Iedereen moest met hun swag naast elkaar liggen, maar aan de ene kant van mij en Inge kon er niemand liggen door de tafelpoot. Dus de spinnen kropen lekker naast ons over de vloer... Ik was zo blij dat er uiteindelijk een klein Koreaans ventje naast me kwam liggen die wel tussen mij en de tafelpoot paste haha. 

De derde dag ging de wekker al om 4 uur omdat we de zonsopgang van de Uluru gingen bekijken. Alleen regende het nog steeds heel erg en was de Uluru niks meer dan een grote donkere vlek... Echt heel jammer dat we op de dag dat we naar de Uluru gingen zo'n Hollands weer hadden! Het enige bijzondere was dat de Uluru door alle regen uit watervallen bestond. Dat zag er wel echt super uit! Lorry vertelde dat die dat haast nooit meemaakt, dus dat was wel bijzonder om te zien. We zijn toch nog in de regen een gedeelte om de Uluru gelopen. 

Daarna moesten we weer heel lang de bus in. Het was 8,5 uur rijden naar Coober Pedy, het ondergrondse stadje.  We hebben ons wel vermaakt in de bus met the A-team (zo noemden we onze groep). Gelukkig hadden we een hele leuke groep tijdens de tour! Aangekomen in Coober Pedy hadden we pizza's gehaald en zijn we ook Gianni's (Franse jongen van de groep) verjaardag gaan vieren inclusief chocoladetaart! In Coober Pedy sliepen we ondergronds in stapelbedden. Super luxe vergeleken met de swags, dus iedereen sliep die nacht als een baby haha. De volgende dag in Coober  Pedy kregen we een rondleiding door het ondergrondse stadje. Was best leuk om te zien. Je hebt echt hele luxe huizen daar onder de grond. En als je daar een extra kamer wil uitgraven, moet je net als gewoonlijk een vergunning aanvragen haha. Na de rondleiding zijn we gaan zoeken voor opaal and we found some! Dus iedereen heeft een stukje om mee naar huis te nemen. 

In de middag zijn we die dag naar Flinders Ranges gereden. Hier kwamen we in de avond aan en we verbleven daar ook op een camping. Dit was alleen kamperen op zijn ergst want door de storm was er geen electriciteit en water... Dat was wel even afzien, maar hebben die avond om het kampvuur gezeten met spagetti en again chocoladetaart. Was best gezellig! Omdat het weer heel hard regende moesten we met onze swags binnen slapen, maar daar kroop zo'n grote spin! Zo'n vieze met dikke poten. Heb nog nooit zo'n grote spin gezien! Daarom zijn Inge en ik lekker samen in de bus gaan slapen haha. 's Nachts werd ik wakker van gesnurk, maar ik wist dat dat Inge niet kon zijn... Bleek dat er ineens 2 Koreanen van onze groep bij ons in de bus lagen. Geen idee waar die ineens vandaan kwamen, maar waarschijnlijk waren ze te dronken om hun swag te vinden en zijn ze maar de bus ingekropen. 

De volgende morgen zijn we een soort boswandeling door de bergen wezen doen in Flinders Ranges. De laatste wandeling van de tour. Daarna zijn we naar Adelaide gereden en hier kwamen we rond 6 uur in de avond aan. We hebben in totaal 4000 kilometer gereden in 5 dagen! Omdat we nog geen afscheid wilden nemen, zijn we die avond nog met heel de A-team en reisleiders gaan eten in China Town. Was super gezellig en als afsluiter zijn we nog met z'n alle een drankje gaan doen in Adelaide. Inge en ik konden het alleen niet te laat maken, omdat we vandaag half 7 op moesten voor de wijntour. Vandaag dus de wijntour gedaan (gratis wijn!) We hebben bij 4 verschillende wijn geproefd in Barossa Valley. 

Vanavond gaan we voordat Inge en ik vertrekken uit Adelaide nog 1 keer eten  met een paar mensen van de groep in China Town. Dan moeten we toch echt afscheid nemen en maar hopen dat we met de Great Ocean Road net zo'n leuke groep krijgen als de A-team in de outback. Ik merk wel dat ik even moet wennen aan het 'afscheid nemen'. Je ontmoet zoveel mensen en vervolgens moet je een paar dagen later ook weer afscheid nemen. Soms best jammer! Ons leventje in Australie bevalt ons wel. We zijn nu 2,5 week weg, maar voor ons voelt het al alsof we maanden weg zijn. We zien zoveel en maken elke  dag weer iets nieuws mee. Ik heb ook echt totaal geen besef van tijd en weet nooit welke dag het is. Dus als ik ooit een verjaardag vergeet... Don't blame me, blame Australia! ;) 

We gaan zo nog even Adelaide verkennen en daarna ons klaarmaken voor de Great Ocean Road voordat we gaan eten met de groep! De 22e komen we aan in Melbourne, waar we lekker 1 nachtje in ons oude vertrouwde hostel slapen. De 23e gaan we met de trein naar Sydney. De trein was goedkoper dan de bus, dus vandaar. Het is 11,5 uur met de trein naar Sydney, dus wel even een lange zit. Maargoed dat overleven we ook wel weer. Nu we overleefd hebben in de outback, hebben we het gevoel dat we heel de wereld aan kunnen haha! :D

Liefs uit Adelaide!

  • 19 December 2011 - 08:53

    Carla:

    Ben zo blij dat jullie weer in de bewoonde wereld zijn aangekomen.
    Jullie zijn echt kanjers. Wat een prachtige verhalen weer. Hier alles goed, heel koud en vanmorgen reed er geen bus in Almere vanwege de gladheid. Kunnen jullie je niets bij voorstellen nu maar wij hebben het KOUD. Lieverds geniet volop en het lijkt hier ook alsof jullie al maanden weg zijn.
    Dikke knuffel.

  • 19 December 2011 - 11:09

    Anneke:

    jeetje mina wat een verhalen,wat maken jullie een hoop mee en nooit gedacht dat jij (die gilt voor een zilvervis) midden in de natuur zou slapen met alle vliegende en kruipende insekten,ben SUPERTROTS op jullie allebei

  • 19 December 2011 - 18:13

    Steef:

    hahaha ik ga snel mn koffers pakken, justin bieber in australie mag ik natuurlijk niet missen!! Gelukkig dat je me niet vergeten bent, moet veel aan jullie denken hoor! Ben wel erg trots op jullie, ik zou het niet nadoen, en dat verhaal met die pad..brrr! Nou chica ga lekker genieten maar volgens mij komt dat helemaal goed!! Beso <3

  • 20 December 2011 - 05:38

    Jeanet :

    Wat een leuk stuk weer en wat maken jullie veel mee zeg. Ik zou willen dat ik nog 20 was als ik dit lees.Ik heb recpect voor jullie hoor,maar jullie krijgen er zo veel moois voor terug zodat je spinnen ect op de koop toe moet nemen.het was weer leuk om te lezen doe voorzichtig alle twee xxxxx

  • 24 December 2011 - 16:20

    Erna:

    Geweldig, dat je zegt, ik leer uien snijden op mijn 21e. Je moeder kan uitusten als jullie terug zijn. Want je hebt alles daar al geleerd. TOPPIE

    En met het eten gaat het ook goed lees ik ? Hamburgers en Soep natuurlijk
    Geniet er maar lekker van, jullie doen het goed

    Dikke kus X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sharona

Actief sinds 18 Juli 2009
Verslag gelezen: 111
Totaal aantal bezoekers 19927

Voorgaande reizen:

09 Mei 2015 - 06 Juni 2015

Brazilië, Argentinië, Bolivia en Peru

01 December 2011 - 27 Maart 2012

Dubai, Australie,Thailand, Maleisie en Singapore

Landen bezocht: