The beginning of the East Coast - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Sharona Bol - WaarBenJij.nu The beginning of the East Coast - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Sharona Bol - WaarBenJij.nu

The beginning of the East Coast

Door: Sharona

Blijf op de hoogte en volg Sharona

08 Januari 2012 | Australië, Brisbane

Op dit moment zitten we in Brisbabe! Onze trip aan de oostkust is begonnen in Port Macquarie. Iets later dan verwacht, maar dat betekende wel extra tijd in Sydney en dat vond ik natuurlijk helemaal zo erg nog niet.

Nieuwjaar in Sydney was ook echt super om meegemaakt te hebben. Ik had voor het eerst echt het gevoel dat ik aan de andere kant van de wereld zit. Het was ook wel raar, want toen wij hier nieuwjaar vierden, stond mijn moeder nog in de keuken de appelbeignets te bakken. We hebben vanaf 's ochtends 09:15 uur in de Royal Botanic Gardens gewacht tot het 12 uur werd. Was wel een hele lange zit, maar het was het wel waard. Inge en ik waren zo onder de indruk van het vuurwerk dat we na 10 minuten dachten van; laten we elkaar eens een gelukkig nieuwjaar wensen haha. Voor mij was het ook het eerste jaar zonder bij mijn ouders en zusje te zijn en dan voel je je toch wel een beetje alleen, ondanks dat je tussen de 1,5 miljoen mensen staat. Maargoed, nieuwjaar in Sydney... wie wil dat nou niet? Nu alleen nog een keer nieuwjaar in New York meemaken en dan heb ik toch wel de 2 leukste plekken gehad op de wereld om nieuwjaar te vieren. New york moet alleen nog even wachten, want net als Kerst, vier ik ook nieuwjaar dit jaar gewoon lekker thuis in Rotterdam! ;)

De laatste dagen in Sydney vlogen voorbij, waardoor onze reis aan de oostkust officieel begonnen is. Dat begon natuurlijk weer goed... De bus reed niet de dag dat wij weg moesten uit Sydney waardoor we pas een dag later konden vertrekken en geen hostel hadden voor die nacht. Omdat we geen zin hadden om weer $30,- te betalen, zijn we die nacht op het treinstation beland. Nu ik het zo typ, klinkt het wel echt als een stomme actie, maargoed we zijn hier om te leren en dus ook om te leren van onze fouten. Voortaan maar weer wat extra betalen in plaats van slapen op een treinstation tussen daklozen en 14-jarige dronken pubers. Wat je wel niet over hebt om geld te besparen... Ik heb wel in Sydney mijn afdingtechniek kunnen gebruiken (soms kan ik het gewoon niet laten) bij onze extra nacht in Sydney toen we naar een andere kamer moesten verhuizen. De kamer had een lek in het plafon en eigenlijk verhuurden ze de kamer ook niet meer, dus ik dacht: no way dat ik het zelfde bedrag ga betalen als de kamer hiervoor, terwijl het een verotte stinkkamer was. Uiteindelijk heb ik toch nog $10,- van de prijs kunnen krijgen. Kan niet wachten tot we straks in Azie zijn, waar ik elke dag mag afdingen!

Port Macquarie (onze eerste stop aan de oostkust) is een klein plaatsje en best wel leuk. Je hebt er 9 verschillende stranden, koalaparken, meerdere boottochten die je er kan doen, parken etc. Toen we aankwamen in Port Macquarie zijn we naar ons hostel gegaan waar probleem nummer 79 al was (soms lijkt het net of we een of andere duivel boven ons hoofd hebben hangen). Bij de boeking was er iets mis gegaan waardoor we niet bijelkaar op de kamer konden slapen omdat alles vol zat. Ze hadden maar 1 persoon in plaats van 2 personen ingeboekt. Nou dat ging natuurlijk nooit gebeuren dat we apart moesten slapen door een fout van hun. Uiteindelijk na een paar keer aangegeven te hebben dat we niet 'ok' gingen met zijn voorstel om in 2 aparte kamers te slapen, gaf die ons een 2-persoonskamer, yeah! Dat duiveltje boven ons hoofd werd al snel vervangen door een engeltje, want bij de betaling deed die iets verkeerd waardoor we nu per persoon $50,- winst hebben gemaakt. De eerste dag zijn we naar Kooloonbung Creek geweest, een bos waar koala's horen te zitten. Nou geen koala gezien, maar wel super grote vleermuizen! De tweede dag moesten we verhuizen naar ons 6-persoonskamer, waar Inge na 1 seconde al een spin zag. Niet om op te scheppen of om te zeggen wat voor held ik ben, maar ik heb de spin gekilled voor Inge (wel met de schoen van een kamergenootje, omdat ik mijn eigen slippers niet durfde te gebruiken haha). De tweede dag zijn we eigenlijk alleen maar druk geweest met dingen regelen voor de oostkust. De bedoeling was om vanaf Port Macquarie naar Byron Bay, Surfers Paradise en Brisbane te gaan. Maar probleem nummer 80: alle hostels in Byron Bay en Surfers Paradise zijn volgeboekt, waardoor we toen maar hebben besloten de bus naar Brisbane te nemen. De derde dag in Port Macquarie, 6 januari, was het Inge's verjaardag (voor je het weet ben je 30 Inge!) Dat hebben we 00:00 uur gevierd met warme wafels, aardbeien en ijs. De volgende dag hebben we eerst uitgeslapen en zijn we daarna lekker wentelteefjes gaan eten. In de middag zijn we naar Koala Hospital geweest (wat echt bijna een uur lopen was). Dat is een opvanghuis voor koala's die ziek zijn of gewond. Er zaten zelfs een blinde en eentje met maar 3 poten, zo zielig! In het Koala Hospital begon het ineens te regenen, waardoor Inge toch nog een lekker Hollands weertje heeft gehad op haar verjaardag. Gelukkig kwamen we een Belgische jongen tegen van het hostel inclusief auto, die zo lief was om ons terug naar het hostel te brengen. Daarna zijn we richting de boot gelopen omdat we een 1,5 uur durende boottocht hadden geboekt. Tijdens het varen, zwommen er heel de tijd dolfijnen rondom de boot, zo leuk! 's Avonds zijn we lekker uiteten geweest en daarna was het tot 01.45 uur wachten op de bus naar Brisbane.

Zo zit je dus ineens in Brisbane, in plaats van Byron Bay. Op dit moment zijn we het even helemaal zat met dingen regelen en boeken. Er gaat zoveel mis en we worden er niet goed van dat het nooit eens in 1 keer lukt om dingen te boeken. We hebben nu ook weer onze hele planning moeten omgooien voor aan de oostkust. Omdat we zoveel willen zien, redden we het nooit om in 1 maand de oostkust te doen. Hierdoor hebben we dus al dingen moeten overslaan, maar we doen ons best alsnog zoveel mogelijk te zien van de oostkust! Tegenwoordig zijn we het wel gewend dat onze planning elke dag weer veranderd. Heel grappig om eigenlijk te merken aan mezelf (ik, die altijd wel van het plannen ben) nu echt per dag leef en dat het woord 'plannen' eigenlijk niet eens meer in mijn hoofd voorkomt. Behalve deze maand aan de oostkust, omdat we nu wel moeten plannen... Per dag gebeurt er wel weer wat waardoor de planning weer wordt omgegooit of dat we besluiten iets totaal anders te doen. Na 1 maand weg te zijn, merk ik sowieso al dat je wel veranderd... Ten eerste word je een stuk zelfstandiger. Als dingen mis gaan of geregeld moeten worden, kan ik nu niet meer mijn moeder even lief aankijken om het op te lossen. We moeten hier toch alles zelf doen en tot nu toe gaat dat best goed. Daarnaast moet ik nu mijn eigen was doen en kook ik zelfs! Ik, die voordat ik wegging niet eens een ui kon snijden, nu samen met Inge de lekkerste spaghetti van de wereld kan maken! Ja mam, ik weet het... Je denkt nu waarschijnlijk: had ze niet 5 jaar eerder op reis kunnen gaan, had ze de afgelopen jaren kunnen koken en haar eigen was kunnen doen. Ik leer hier trouwens ook steeds meer groenten eten (weer een positief punt!) Inge was van de week zo trots dat ik tauge at. Iets wat ik thuis niet eens durf aan te raken haha. Geloof me, ik kom terug als een heel ander persoon. In positieve zin hoop ik, want ik moet eerlijk zeggen dat (doordat alles hier zo duur is) Inge en ik steeds meer en meer kleine crimineeltjes worden. Toen we uiteten gingen laatst betrapten we onszelf er gewoon op dat we dachten: oke, als we buiten gaan zitten, kunnen we misschien weer weglopen zonder te betalen. Heel slecht, ik weet het! En dat terwijl ik in Nederland nog nooit gestolen heb. Oke nu lieg ik, misschien een Alladin tasje toen ik 4 jaar was... en een Mickey Mouse portemonnee toen ik 5 was. Het zat er dus blijkbaar al vroeg in... :P In Brisbane wilden we een kaartje kopen aan het loket voor de trein. Maar ik vond de prijs te hoog, dus toen hebben we weer lekker kinderkaartjes uit de automaat gehaald. We beloven dat dit de laatste maand is dat we ons nog als 2 kleine crimineeltjes gaan gedragen! ;) In Thailand, Maleisie en Singapore hoeft dat straks gelukkig niet meer.

We zijn nu 2 dagen in Brisbane en hebben nog niet zoveel van de stad gezien. De eerste dagen hier gingen allemaal niet zo lekker in verband met tours, bussen en hostels boeken voor aan de oostkust. Ook heb ik de afgelopen weken last van blaasonsteking, waardoor ik steeds last heb en naar de dokter moet. In Sydney heb ik antibiotica gekregen, maar die sloeg niet aan. Dus nu in Brisbane kan ik weer opnieuw naar de dokter. Dat zijn echt van die dingen die je er niet bij kan hebben als je aan het reizen bent. Vandaag hebben we gelukkig wel alles kunnen regelen voor onze verdere reis aan de oostkust. Dat lucht op!

We vertrekken nu 12 januari naar Noosa. Hier blijven we 3 dagen en vervolgens gaan we 14 januari naar Rainbow Beach. Hier overnachten we 2 nachten en dan begint onze tour naar Fraser Island! We blijven 3 dagen op Fraser Island, wat ook 3 nachten zonder douche betekent haha. Daar moeten we denk wel even aan wennen, want zelfs in de outback hadden we (bijna) elke dag een douche. Na Fraser Island vertrekken we 19 januari naar Airlie Beach. Dit is een busreis van 16 uur. 20 januari komen we aan in Airlie Beach waar we 1 nachtje blijven omdat de volgende dag onze zeilboot vertrekt naar Whitsundays! Hier kijk ik echt heel erg naar uit, omdat het me zo mooi lijkt. We gaan 3 dagen zeilen en 24 januari vertrekken we naar Townsville, waar we die dag de ferry nemen naar Magnetic Island. Hier gaan Inge en ik lekker 3 dagen relaxen! Vervolgens gaan we 26 januari terug met de ferry naar Townsville om de bus te pakken naar Mission Beach. Tot 28 januari gaan we (again) lekker relaxen op het strand in Mission Beach. Daarna vertrekken we naar Cairns, onze laatste stop aan de oostkust. Hier blijven we tot 2 februari en dan gaan we nog wat tripjes doen naar Great Barrier Reef en de regenwouden in Cairns. Vervolgens vliegen we weer terug naar SYDNEY (kijk er nu al naar uit!) :D In Sydney blijven we waarschijnlijk nog 2 nachten voordat we Australie gaan inruilen voor Thailand. Heel raar idee om dan echt Australie te moeten verlaten.

We zijn nu zo blij dat we alles geregeld hebben voor aan de oostkust en dat alles (tour, bussen, hostels) vast staat. Geen stress meer! Hopelijk ben ik alleen nog snel van mijn blaasonteking af en is mijn dokterbezoek in Brisbane de laatste van deze reis.

Vanaf nu kunnen we lekker Brisbane gaan verkennen en we beginnen vanavond met een filmpje kijken in een openlucht bioscoop hier! Morgen gaan we de stad in en naar City Beach. Dat is een aangelegd strand midden in de stad hier.

Ik vergeet het elke keer te zeggen, maar bedankt voor alle berichtjes! Super leuk om te lezen. :D

Liefs uit Brisbane!

  • 08 Januari 2012 - 08:45

    Jeanet:

    Hoi hoi,
    Wat een leuk verhaal weer en wat maken jullie een hoop mee.Jullie hebben al heel veel gezien en ik kan je me zo helemaal niet voor me zien Sharona het een beetje verlegen en terug getrokken meisje goed hoor van je. Doe voorzichtig en nog heel veel plezier en een goede reis.
    Jeanet xxxx

  • 08 Januari 2012 - 09:23

    Carla:

    Wat zijn jullie toch een monsters, geweldig wat jullie allemaal doen. Het belangrijkste nu is dat de dokter je morgen een goeie kuur geeft. Handig om de bon van je vorige kuur mee te nemen zodat je kan laten zien welke je al hebt gehad (is een tip van Rob moest ik wel even zijn naam vermelden natuurlijk).
    Vergeet niet om ook vakantie te houden!
    Ga jij straks maar lekker afdingen in Thailand, het kost daar al niks krijg je mss nog geld terug. Het is hier nu op dit koment, zondagochtend 10.20 uur, droog en het lijkt wel een beetje zonnig. Moet niet gekker worden dit is toch geen winter. Meis, geniet maar lekker van de oostkust en havé fun met zn twee. Knuffel uit Almere.

  • 08 Januari 2012 - 09:23

    Carla:

    Wat zijn jullie toch een monsters, geweldig wat jullie allemaal doen. Het belangrijkste nu is dat de dokter je morgen een goeie kuur geeft. Handig om de bon van je vorige kuur mee te nemen zodat je kan laten zien welke je al hebt gehad (is een tip van Rob moest ik wel even zijn naam vermelden natuurlijk).
    Vergeet niet om ook vakantie te houden!
    Ga jij straks maar lekker afdingen in Thailand, het kost daar al niks krijg je mss nog geld terug. Het is hier nu op dit koment, zondagochtend 10.20 uur, droog en het lijkt wel een beetje zonnig. Moet niet gekker worden dit is toch geen winter. Meis, geniet maar lekker van de oostkust en havé fun met zn twee. Knuffel uit Almere.

  • 08 Januari 2012 - 11:53

    Erna:

    Stelletje spoken zijn jullie, geweldig hoe jullie het doen, en ik geef jullie gelijk ook. Haha. Inderdaad in Thailand hoeft dit allemaal niet, daar is het erg goedkoop, en dan nog moet je afdingen.
    Ben al benieuwd naar de volgende verhalen.

    Dikke Kus Erna en Bryan XXX

  • 08 Januari 2012 - 12:15

    Anneke:

    nou gelukkig dat jullie nu alles geregeld hebben, nu even relaxen en geen stress meer en als je nu van je blaasontsteking afkomt is alles weer toppie. Nou meiden ga weer lekker genieten. XXXX

  • 09 Januari 2012 - 19:56

    Albert:

    Heb je reisverslag gelezen,het is leuk wat ik gelezen heb en met die dolfijnen dat is leuk he! Heb het zelf meegemaakt in Spanje met een zeilboot tocht ze zwomnen langst de boot,maar lees verder dat je het naar je zondag heb en zoals je zelf zegt een hele ervaring rijker wordt. Nu Sharona ik wens jou en je reisgenote heel veel plezier aan de oostkust. Gr. Albert xxxx


  • 10 Januari 2012 - 13:30

    Carla:

    He kanjer,

    Hoop van harte dat deze kuur wel goed aanslaat. Wat heerlijk dat alles nu geregeld is tot aan Cairns.
    Hoop dat jullie nu een beetje kunnen genieten van jullie VAKANTIE.
    Alvast gefeliciteerd met je zus. Je bent trouwens echt goed bezig met je tauge eten en uien snijden!!!!
    Straks wil je nog je moeder verbannen uit de keuken en sta jij elke avond te koken zodra jullie terug zijn.
    Geniet nog maar lekker en dikke knuffel.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sharona

Actief sinds 18 Juli 2009
Verslag gelezen: 222
Totaal aantal bezoekers 19923

Voorgaande reizen:

09 Mei 2015 - 06 Juni 2015

Brazilië, Argentinië, Bolivia en Peru

01 December 2011 - 27 Maart 2012

Dubai, Australie,Thailand, Maleisie en Singapore

Landen bezocht: